kolmapäev, 14. juuni 2017

Joseph Ratzinger

„Iga katse haarata Jumalat meie mõistuse haardesse viib absurdini”, ütleb oma teoses Sissejuhatus kristlusesse Joseph Ratzinger ehk paavst Benediktus XVI. „Niisiis ei saa kolmainuõpetus olla Jumala täielik mõistmine. See on piiritlev ütlus, viitav žest, mis osutab nimetamatuse suunas. See ei ole definitsioon, mis surub mingi asja inimliku teadmise lahtrisse.” Kolmainsuseõpetus ütleb, et „Jumal asub kõrgemal ainsusest ja mitmusest. Ta ületab need mõlemad”, mistõttu ka „isik“ osutub „ebapiisavaks võrdpildiks.” Jumal „võib seisneda ainult suhete paljususes, mis pole substantsid, vaid ei midagi muud kui "lained"”, selgitab Ratzinger. „Nad ei ole substantsid, isiksused tänapäeva tähenduses, vaid suhestatus, mille puhas aktuaalsus ("lainepakett!") ei tühista kõrgeima olemuse ainulisust, vaid moodustab selle.” Isikumõiste on „puhtalt suhet tähistav mõiste”. Jumal kui „isik on puhas relatsioon, suhestatus, ei enamat” (Sissejuhatus kristlusesse, lk 140-150).

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar