kolmapäev, 14. juuni 2017
Joseph Ratzinger
„Iga
katse haarata Jumalat meie mõistuse haardesse viib absurdini”, ütleb
oma teoses Sissejuhatus kristlusesse Joseph Ratzinger ehk paavst
Benediktus XVI. „Niisiis ei saa kolmainuõpetus olla Jumala täielik
mõistmine. See on piiritlev ütlus, viitav žest,
mis osutab nimetamatuse suunas. See ei ole definitsioon, mis surub
mingi asja inimliku teadmise lahtrisse.” Kolmainsuseõpetus ütleb, et
„Jumal asub kõrgemal ainsusest ja mitmusest. Ta ületab need mõlemad”,
mistõttu ka „isik“ osutub „ebapiisavaks võrdpildiks.” Jumal „võib
seisneda ainult suhete paljususes, mis pole substantsid, vaid ei midagi
muud kui "lained"”, selgitab Ratzinger. „Nad ei ole substantsid,
isiksused tänapäeva tähenduses, vaid suhestatus, mille puhas aktuaalsus
("lainepakett!") ei tühista kõrgeima olemuse ainulisust, vaid moodustab
selle.” Isikumõiste on „puhtalt suhet tähistav mõiste”. Jumal kui „isik
on puhas relatsioon, suhestatus, ei enamat” (Sissejuhatus kristlusesse,
lk 140-150).
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar