teisipäev, 30. juuni 2015

Intervjuu DNR-i opoltsentsikuga

Käesolev intervjuu on salvestatud minu tuttavaga DNRi armeest. Parajalt avameelsete vastuste tõttu see inimene pildistamisega ei nõustunud ja soovis jääda varju. Ainus, mida võib tema kohta öelda – et ta on 25 aastane ja et ta on tõepoolest Makijivkast.

Aitäh, et nõustusite andma intervjuud Ukraina meediale. Te saate aru, et see materjal on mõeldud ukrainameelsele auditooriumile ja küsimused on sellele vastavad?
Jah, saan aru.

Kuidas teid kutsutakse ja millisesse DNRi sõjalisse struktuuri te kuulute, kui te loomulikult saate sellest rääkida.
Kutsung ei oma tähtsust - saate isegi aru, millest siin käib jutt: mulle pole probleeme vaja. Nimetage mind, kuidas teile meeldib - olgu siis "Kastan". Tänasel päeval kuulun ma ühte motolaskurbrigaadi, enne kuulusin Besleri allüksusesse.

Siis esimene küsimus. Öelge - olete te terrorist?
No mis te ise arvate, mida ma teile vastan? Ei, ma ei ole terrorist.

Siis kes te olete? Kuidas te end ise kirjeldaksite?
Ma olen inimene, kes võitleb oma maa eest, DNRi armee sõdur.

Te olete Makijivka põliselanik?
Jah, põlisasukas. Siin sündinud ja elanud kogu oma elu.

Olete te elukutseline sõjaväelane?
Kuni „opoltšenijeni“ ma isegi ei teadnud, kuidas automaati lahti võtta. Seega ei.

Kui kaua teenite DNRi ridades?
Juba peaaegu kaheksa kuud.

Tuleb välja, et te astusite teenistusse 2014a sügisel?
Jah, augusti lõpus.

Kuid aktiivne lahingutegevus käis juba suvest. Sellega seoses tekib küsimus: mis hoidis teid tagasi astumast „opoltšenijesse“ juba juunis-juulis? Mis sai selleks murdepunktiks, kui te juba lõplikult võtsite enda jaoks vastu otsuse võtta kätte relv Ukraina vastu ja saite aru, et rohkem ei saa toetada DNRi ainult teoorias? Võib-olla te kaotasite töö, hukkus keegi teie lähedastest - mis oli ajend?
Ma töötasin kuni viimase hetkeni. Kadus töö - see saigi ajendiks minna „opoltšenijesse“. Sel hetkel olid seal juba paljud mu sõprade seast, osa neist lahkusid töölt ise, ootamata, millal šahtid ja tehased suletakse.

Niipalju kui mulle on teada, siis esialgu ei makstud teile teenistuse eest. Oli see nii? On praeguseks olukord muutunud?
Jah, alguses ei saanud me mitte kopikatki. Anti meile niivõrd-kuivõrd kasarmud, normtoit ja relvastus - raha ei makstud üldse. Täna saan mina isiklikult üle 10 000 grivna (u 425 eurot), ülejäänutele makstakse alates kaheksast tuhandest: oleneb väeliigist ja operatsioonidest, milles osaled.

Palk väljastatakse grivnades?
Põhiliselt dollarites või rublades.

Öelge, saaksite te väljendada kahe-kolme lausega, mis teid Ukrainas ei rahuldanud, millega te põhimõtteliselt ei ole nõus ja mille pärast jätkate ka täna sõdimist selle maa vastu? Oli see võib-olla Maidan, keelepoliitika - mis tahes, mis on teie jaoks peamine? See, mis sunnib teid ka praegu kandma „Novorossija“ embleemi?
Te vastasite juba ise. Siin saab hakkama ka ühe sõnaga - Maidan. Minu jaoks algas kõik just nimelt sellest. Inimesed, kes praegu on Kiievis, ei esinda minu jaoks mingit võimu: mina neid ei valinud ja ei kavatse seda teha pärast seda, kui nad trügisid võimule mööda nende laipu, kes neid usaldasid. Nad võivad kui palju tahes naerda sõna "hunta" üle, kuid meie jaoks näeb kõik välja täpselt nii.

Kuid kui pisut abstraktsemalt läheneda küsimusele - kuidas te arvate, kas tänasel päeval enamiku teie teenistuskaaslaste jaoks - kaasa arvatud teie enda jaoks – omab ikka veel esmajärgulist tähendust nimelt Maidaniga mittenõustumine või siis see, mida te nägite juba siin, Donbassi väljadel, kaotades sõpru, sugulasi ja lähedasi selles sõjas? Sest paljud „opoltšeenidest“ näitavad sõrmega justnimelt põletatud majadele, veebruarikuu sündmuseid isegi mitte enam meenutades.
Jah, see on samuti tõsi. Pärast sõja-aastat tunduvad Kiievi sündmused juba kui lapselalin võrreldes sellega, mida nad siin korda on saatnud.

Te räägite "nemad". Kuid tunnete te ise kasvõi väikestki vastutust tänasel päeval Donbassis toimuva eest? Lõppude lõpuks, 23 iseseisvuse aasta jooksul ei tulnud kellelegi pähe pommitada Donetskit ja Luhanskit. Miks sai see siis võimalikuks just nüüd?
Saan aru, millele te sihite. Kuid selle 23 aasta jooksul ei toimunud ka riigipöördeid. Ja kui selle aja jooksul me ei suutnudki mõista, et me oleme erinevad - siis võib-olla vast ainult selles on meie ühine vastutus ja süü. Kuid kordan - on minu õigus mitte nõustuda sellega, mis toimus veebruaris.

On arvamus, et "Novorossija armee" on täidetud marginaalidega - alkohoolikud, narkomaanid, kriminaalid… Öelge, kui suur on teie arvates selliste inimeste protsent teie ridades - võib-olla võrreldes suve ja sügisega? On ju tänasel päeval Donbassis sõda - üks vähestest tuluallikatest ja väga tihti neil, kes juba niigi seisid sotsiaalse kuristiku serval, lihtsalt pole teist valikut kui minna sõdima.
Suvel oli selliseid inimesi tõepoolest palju, see on tõsi. Kuid praegu on sellega väga karm, neil päevil kihutasime kaks tükki minema joomise eest: meile pole põhimõtteliselt vaja inimesi, kes pole suutelised isegi automaati kergitama. Me ei hoia siin kahuriliha.

Pole saladus, et „opoltšenije“ seas on täiesti erinevad vaated Novorossija fenomenile. Keegi näeb seda DNRi-LNRi piires, keegi arvab, et see peaks laiuma Odessast Harkivini. Mõnedel teie tankidel võib kohata isegi kirja "Lvivi peale". Teie kui „opoltšenije“ siseringi inimene - keda on seal ikkagi rohkem, kuidas sellele vaatab enamus ja teie ise?
Enamusele pole vaja ei Lvivi, ei Odessat. Me ütlesime selgelt, et "Donetski Rahvavabariik" on endise Donetski oblasti piirides. Nii vaatan ka mina nendele asjadele.

Aga kui kästakse liikuda kaugemale?
Jah, ma lähen.

Kuid milline on teie suhtumine Minski lepetesse? Kas on teie jaoks ikkagi võimalik DNR kui Donetski oblasti eripiirkond ning kas näete kompromissi DNRi ja Ukraina vahel Ukraina riigi enda piires?
Ühemõtteliselt - ei. See on selge juba kõigile, et mingit kompromissi siin ei tule ja et me pole mingid "eripiirkonnad". Ma olen kaotanud juba palju sõpru ning nad surid justnimelt "vabariigi", aga mitte Donetski oblasti eest.

Muideks, kaotustest. Mida saate selle kohta öelda? Kui palju on juba hukkunud inimesi teie arvepidamise järgi?
Ma ei pea mingeid arvestusi ja võin rääkida ainult nendest numbritest, mida me juba niigi ametlikult tunnistasime - 7000 inimest. Nüüd, peale "vaherahu", juba rohkem. Kuid kui see tõepoolest avaldatakse Ukraina väljaandes, siis las Ukrainas teatakse, et seltsimees Lõssenko, kes nii väga armastab jutustada kahest-kolmest hukkunust ööpäevas, valetab pidevalt. Ja ma räägin seda mitte sellepärast, et olen vastaspoolel. Rääkin vaid ühest episoodist. Veel septembris saime Gradidest pihta metsaistandikule, kus asus vähemalt rühm VSU sõdureid koos tehnikaga. Ellu ei jäänud keegi. Ja see oli ainult üks juhtum päeva kohta. Aga VSU aruandes, nagu alati, räägiti kolmest või neljast haavatust ööpäeva kohta. Poolteist tuhat hukkunut kogu sõja kohta – see on täielik jama. Muidugi, ka meie omad vähendasid oluliselt numbreid, eriti suvel - mulle jutustasid sellest need, kes nägid, kuidas veeti välja Kamazide kaupa lennujaamast ja teistest kuumadest punktidest, kuid siiski seitse tuhat - pole poolteist tuhat.

Aga on teil isiklikult tulnud juba ette tappa inimesi lähivõitluses? Kui mitte - kas võib see saada teie jaoks moraaliprobleemiks?
Esialgu ma töötasin miinipildujatel, praegu Gradil. Lähivõitluses pole veel kedagi tapnud, kuid võin kindlalt öelda, et minu jaoks see probleemiks ei saa. Sellised küsimused on vaja otsustada enne rindeletulekut ja kui sa oled siin - tähendab, et juba ise vastasid endale.

Kuid mõned Ukraina pataljonid täienevad vabatahtlikega Donbassist. Kui kujutada endale ette, et te kohtate lahinguväljal inimest, keda tunnete 10-15 aastat - suudate te ka siis päästikule vajutada?
See on peaaegu võimatu: mul pole tuttavaid, kes võiksid sinna astuda. Kuigi ma ei tea, kuidas sellisel juhul käituksin - sellele saab vastata vaid kogemuste põhjal. Kuid nagu ma juba ütlesin - me ei tulnud siia mängima ning isiklikult minu jaoks pole sõda kangelaslikkus ja mingid naiivsed loosungid, vaid lõhkirebitud surnukehad, mida on juba tulnud näha, nii et mingit erilist sentimentaalsust mul pole.

Öelge, nii palju kui mulle on teada meie eelnevast vestlusest, siis teie isa, olles DNRi ideeline liitlane, saab pensioni Ukraina territooriumilt - aga teie, tema poeg, sõdite selle riigi vastu. Kas ei tundu see teile absurdsena? Kas te ei arva, et selliste inimeste jaoks oleks õiglasem nõuda pensioni oblastikomitee hoonest Donetskis, kui nad enam ei pea endid ukrainlasteks?
Jah, tundub küll ja ma korduvalt talle seda olen öelnud - pole vaja seista väriseva käega nende ees, kellega sõdid. Ma suudan kindlustada nii tema kui enda elu, lisaks alustas"vabariik" juba pensionide regulaarset väljamaksmist - praegu saab ta seda juba siit.

Aga kuidas te ise näete oma lähitulevikku - ütleme, kahe-kolme aasta pärast, kui konflikt ei eskaleeru? Suudate te tagasi pöörduda tavaellu, milline see ka poleks? Sest paljude jaoks, kes on sõja üle elanud, kujuneb see tõsiseks probleemiks ja enam nad ei näe endid väljaspool sõjalist tegevust, surma ja muud.
Mõned meie poistest ei sõida isegi linnaloaga koju ja jäävad kasarmutesse - paljud on juba tõepoolest võõrdunud normaalsest elust. Mina isiklikult kavatsen jätkata teenistust DNRi armee ridades, kui sõda ei tule. Möödunud elu minu jaoks enam pole ja jätkata töötamist katusepanija või mustatöölisena ma enam ei suuda ning ei näe sellel mõtet.

Raha pärast?
Ei, mitte ainult selle tõttu. Peale tööd Gradiga on raske hakata jälle mörti segama.

No ja lõpetuseks, kas võib endale tinglikult ette kujutada sellist situatsiooni, et "homme" hakkate vihkama DNRi samamoodi, nagu omal ajal hakkasite vihkama Ukrainat - ükskõik mis põhjusel?
Minu jaoks omab tähtsust mitte geograafia, vaid inimeste käitumine. Lõppude lõpuks, ma elasin Ukrainas kõik need aastad normaalselt, kuniks nad alustasid oma revolutsioonide, maha võetud mälestussammaste, Donbassi jaoks arusaamatute kangelaste, ümbernimetatud tänavate ja muuga. Kui midagi sellist algab ka siin, vaatame, kes selle üle otsustab, pärast paljusid ohvreid. Aga üldiselt see on samast seeriast küsimusega tuttavatest vabatahtlikest VSUs - see on peaaegu võimatu.



Ja loo alt paar ilmekat kommentaari:

"Veel üks argument selle kasuks, et lugandoni territooriumil Ukraina koosseisu tagasipöördumise hetkel ellujäänuid pole vaja - selliste ärasõitnud debiilidega ühel maal elada pole võimalik";

""Vabariik"! Endine mustatööline arutleb Maidani üle, „riigipöördest“ ja „vabariigist“! Tühisusele anti kätte automaat, milleks tal siis taas katust panema minna! Ta on nüüd tähtis linnuke, tõepoolest "vabastatud teenijaskond tantsib aedades kadrilli" (Ivan Bunin „Neetud päevad“). Lumpen ei tea oma kohta. Nad kas lüüakse maha või surevad välja, kui venemaa lõpetab neile raha andmise."

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar