Viimastel
aastatel on üha enam räägitud kristlaste tagakiusamisest, mis ei kuulu üksnes ajaloolistesse jutustustesse Rooma
tsirkustest või misjonäridest pärismaalaste seas. Tagakiusamine Jeesuse
nime tunnistamise pärast on tõsiasi ka praeguse aja lugematutele
kristlastele.
Tahaks
öelda “kahjuks on see tõesti nii”, aga võib-olla on taoline lisandus
siinkohal ekslik. Sest kiriku olemus võitleva kogudusena, ecclesia militans,
tähendab, et ta peab elama tagakiusatavana kogu selle aja, mil ta ootab
oma Issanda aulist tagasitulekut. Kristus ütleb oma jüngritele:
“Maailmas ahistatakse teid.” Kirik ei saa seda vältida muul moel kui
astuda kõrvale talle määratud kitsalt taevateelt rahulikumale, laiemale
ja turvalisemale teele. Oma Issandale ustavalt järgnev kristlaskond
võib pidada lohutavaks, aga ka kohustavaks ja hoiatavaks Jeesuse sõnu:
“Kus olen mina, sinna saab ka mu teenija.” Ristipuu Issandale järgnev
kogudus ei saagi olla mujal kui risti all. Sellepärast ei saa vist
öelda, et kirikut “kahjuks” kiusatakse taga ka tänapäeval, sest elava
kiriku puhul ei saagi see teisiti olla.
Aga
see sõna “läänes”? Võibolla arvame, et kristlasi kiusatakse taga siit
kaugel, teistes riikides, julmemates ja rahutumates ühiskondades? Kus on
meie riikide vangilaagrid, tsirkuseareenid, piinamine ja kirikute
õhkimised, mille põhjal võiks rääkida lääne kristlastele osaks saavast
tagakiusamisest?
Vaenamist
on mitmesugust ning Kristuse kirik on alati saatana rünnakute objekt.
Mõnikord ei pöördu väärusuline maailm kiriku vastu vihaste ähvardustega,
vaid sarnaselt Heroodesele esineb kiriku sõbrana, otsides lubaduste ja
meelitustega võimalust Kristus-lapse tapmiseks, keda kirik enda keskel
kaitseb – kiriku usku, ning välise heaolu keskel võtab aset kõige karmim
kiusatus ja leppimatu vaimulik tagakiusamine. Kirikut ja kristlasi
vaenav saatan õhutab ka sisemisi kiusatusi, lootusetust, armastusetust
ja väärusku. Tema poolt on kirik alati tagakiusatav.
Siiski võiks küsida teema kohta – kas on võimalik, et kirikut läänes taga kiusatakse?
Pauluse
sinodi kirikupäevi ettevalmistav töörühm avastas, et tänavu möödub 80
aastat nn Barmeni sinodist, kui Wuppertalis esitati kuuepunktilise
deklaratsioon kirikuvõitlusest natside valitsetud Saksamaal. Ajalugu
ongi näidanud, et läänelikus, läbinisti kristlikus ja kõrgelt arenenud
riikide hulka kuulunud Saksamaal osutus kirik üsna kiiresti
tagakiusatavaks – rünnati nii kiriku õpetust kui usku, aga ka tema
liikmeid ning eriti vaimulike vabadust ja isegi elu.
Ajaloolise huvi kõrval tuleks küsida: milline on olukord praegu? Samuti: kuhu me liigume?
Tänavu kevadtalvel puhkes skandaal eelkõige veebibrauseri poolest tuntuks saanud tarkvarafirma Mozilla tegevjuhi ümber (vt siit). Brendan Eich
oli eraisikuna annetanud oma osariigis Californias toimunud kampaania
heaks, millega püüti – normaalsel parlamentaarsel teel – defineerida
seadustes abielu ühe mehe ja ühe naise vahelise liiduna. Kui teave
sellest üksikisiku eraviisilisest annetusest edastati teatud
ringkondadele, algas meie ajale tunnuslik nõiaprotsess sotsiaalmeedia
kohtusaalis. Suurfirma tegevjuht sunniti lahkuma mitte ebapädevuse
või valelikkuse pärast, vaid sellepärast, et ta toetas traditsioonilist
arusaama abielust.
Sarnaseid
juhtumeid on viimastel aastatel aset leidnud jätkuvalt. Eelmisel aastal
jäi lobistide hambusse Ameerika kiirtoidukett Chic-fil-A, kui selle
juhataja Dan Cathy teatas raadiointervjuus, et on
vastu homoabieludele, põhjendades seda oma kristliku usuga. Peagi
käivitati sotsiaalmeedias restoraniketi vastu ulatuslik boikott ning
skandaali tippaegadel toetas boikotti peaaegu pool küsitletud
ameeriklastest. Kõige kaugemale läks Bostoni linnapea Thomas Menino,
kes teatas avalikult, et kannab hoolt, et Chick-fil-A ei saaks tema
linnas tegevusluba. Peagi liitusid sama kooriga ka vabameelsetena
tuntud linnade Chicago ja San Francisco linnapead. See toimus riigis,
mis uhkustab oma sõnavabaduse ja vabaturumajandusega.
Kas mäletame veel aastat 2004 ja itaallase Rocco Buttiglione
euroopalikku nurgajooksu Euroopa Komisjoni liikmeks ja tagasi?
Buttiglione polnud süüdi milleski enamas kui selles, et olles usklik
roomakatoliiklane, jäi ta kindlaks oma arusaamale ning usule
roomakatoliikliku ja üldisemalt kogu õigeuskliku kristlaskonna
õpetusse inimese seksuaalsusest. Buttiglione kinnitas avalikult, et oma
ametis ei edenda ta oma usulist agendat, kuid sellest polnud abi;
sallivate lobistide mass lükkas ta kõrvale ja näitas sellega praktikas,
et nende Euroopas ei ole oma usku tunnistavatel kristlastel õigust
tegutseda [Euroopa Komisjoni] komissarina.
Viimastel
aastatel saabub lääneriikidest jätkuvalt teateid inimestest, keda nende
kristliku usu pärast seadustega pitsitatakse. Me ei räägi praegu
fanaatikutest või sektantidest, vaid täiesti traditsiooniliste kristlike
väärtuste järgi elavatest inimestest. On inimesi, kes adopteerimist
korraldavate ametnike poolt arvatakse sobimatute kasuvanemate hulka,
sest nad usuvad Jeesusesse ning jäävad ustavaks sellele Piiblile, mida
kirik on alati kasutanud. On fotograafe, muusikuid ja kondiitreid, kelle
vastu on esitatud hagi ja kellelt on mõistetud välja kahjutasu, sest
nende eraettevõte on keeldunud teenindamast homopulma. On õpetajaid
ning lapsevanemaid, kes on seadusega pahuksis, sest nad ei ole
soostunud õpetama oma lastele sooneutraalset arusaama abielust.
Eeldame, et Soomes ei saa küll midagi sellist toimuda.
Tuletagem
meelde Hyvinkääd ning seda, kuidas kolmele kiriku käärkambris olnud
inimesele määrati trahv üksnes sellepärast, et üks neist ei soovinud
pidada jumalateenistust vastuolus oma südametunnistusega (vt siit).
Tuletagem
meelde, kuidas ajakirjanik imbus valeidentiteeti kasutades
konfidentsiaalsesse teraapiarühma, et kirjutada häbistav artikkel
homoseksuaalide teraapilisest ravist.
Tuletagem
meelde kristlike noorte tehtud video pärast tõusnud tormi, kui
metsistunud meedia võttis hambusse videos esinenud “Anni”, kes Jeesuse
abiga võitis oma biseksuaalsed kiusatused (vt siit, siit, siit ja siit).
Tuletagem meelde viimaste aastate skandaale, kui Soome ühe vihatuma inimese, Päivi Räsäneni (praegu Soome siseminister – toim)
peale kallati üks verbaalne solgiämber teise järel üksnes sel
põhjusel, et ta tunnistas avalikult, et jääb ustavaks neile väärtustele,
millele kristlik kirik oma ajaloos on alati ustav olnud (vt siit, siit, siit ja siit).
Tegemist
ei ole sektantide, kultuste või fanaatikutega. See on täiesti tavaline
kristlus. Varem peeti usklikke igavateks, kitsarinnalisteks,
tusatsejateks. Praegusel ajal hakatakse neid üha enam pidama ohtlikeks.
Võib-olla on muutus isegi loogiline, sest läänelik kultuur on
naudingujanusest hedonismist nii läbi imbunud, et olles pelgalt igav
tusatseja, oled sa juba ühiskonnale ohtlik – siis, kui elu ainus mõte on
piiramatu nauding.
Tuleb
aru saada, et tagakius ei ole kunagi suunatud kristliku usu vastu
tervikuna, vaid see valib ühe koha, millest kinni hakata, ning püüab
panna kirikut oma seisukohta muutma. Sellega on kirik sattunud
kiusatusse anda järele ühes pisiasjas, püüdes ennast veenda, et saab
nõnda endale rahu osta.
Tagakius ei ole suunatud mõtlemisele ja usule, vaid tegudele. Kristlasele öeldakse:
“Te
tohite mõelda, mida tahate, aga selles asjas peate te tegutsema nõnda.”
Sellega oleme me ahvatletud oma usutaganemist õigustama: “Ega ma ju
usust loobu, nõnda tehes me lihtsalt kohandume olukorraga…” Apostel
Jaakobuse nõue on väga tabav: näita usku oma tegudega, ilma tegudeta usk
on surnud.
Pilaatuse
eeskujul püüab tagakius oma käed vastutusest puhtaks pesta.
Skisofreenilisel kombel kiusab kurjuse võim maailmas ühelt poolt
kristlasi taga ning teisalt süüdistab kirikut selles, et see on justkui
ise loonudki eeldused osutuda vältimatult tagakiusatuks: “Me oleksime
tahtnud ju teiega kokku leppida, aga te ei olnud sugugi koostöövalmis.”
Kristlaste
tagakiusu alguse võib tagantjärgi seostada ajaloos mingi sündmusega,
aga see on eelkõige järgmistele põlvkondadele antud enesemääramise
võimalus. Kes võis sündmuste arenemise ajal arvata, mis tegelikult
toimub? Võibolla mõned suutsid seda. Võibolla olid mõned neist
pessimistid, kes nägid, et vähemalt seekord osutusid nende sünged
ennustused õigeks. Võibolla uskus mõni, et tegemist on mööduva
nähtusega, mis kohe lõpeb. Võib-olla mõtles osa, et see kõik on üks suur
arusaamatus ning asjad saaksid selgemaks, kui selgust tahetaks.
Kas
liigume lääne ühiskonnas olukorra suunas, mida kristliku kiriku ajaloos
nimetatakse tagantjärgi tagakiusamise ajajärguks? Elame-näeme.
Kirik
jääb tagakiusus püsima Kristuse risti ja Jumala sõna varal. Just see,
mis selles maailmas toob kiriku peale tagakiusu, on ühtlasi ainuke
vahend ja vägi, mille abil kirik jääb tagakiusus püsima. Kristus ütleb:
“Maailmas ahistatakse teid, aga olge julged: mina olen maailma ära
võitnud.”
Tõlkinud Illimar Toomet
Esko Murto on Soome Misjonipiiskopkonna vaimulik
Kõne on peetud Pauluse sinodi paastuaja kirikupäevadel 12. aprillil 2014.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar