laupäev, 12. märts 2022
Igor Bõk
Katkend Edgar V. Saksa novellist
"Ülestõus“ koguteosest Ammukaar“ II
Igor Bõk oli Petseri surakas —
nõnda hüüti Pihkva järve kallasmail asuvaid venelasest elanikke.
Igor Bõki isa kasvatas sibulaid ja
kurke, oli ka kalamees, kui just ei
juhtunud, et ta latikate kudemise
aja pohmeluses maha magas. Igori
rohkearvulised vennad ja õed,
ükskõik kas nad elasid Lisjes,
Budovitšis, Kamenkas, tegelesid
sama elukutsega. Enam kui tööd
armastasid nad kõik harmoonikamängu, külavainul logelemist ja
guljanjesäd. Igor Bõk ja temaealised
tundsid liikva-joomisi, pussitamist,
põlgasid koolitarkust, ajalehe-lugemist ja ei pidanud miskiks sõjaväeteenistust
Ja kui mõni võõras sattus nende
praalivale peole, siis rääkisid nad
umbes nii:
Mis sina ka oled: "Piklik, valge
nägu, sinised silmad, heledad udemed peas. Lammast tuletad meelde.
Aga vat venelast. Keegi teist ei
tunne vene inimest Kus mehel on
ikka juukseid, habet ja hakkamist
Vene-inimene on võrratu. Ütle
mulle, kes oskab paremini lõhkuda
ja märatseda kui venelane? Ja kui
vene-mehel on pohmelus, siis sa
ka tõesti oma Ihusilmaga näed, et
mees hingeliselt ja ihuliselt kannatab. Lihtsalt lust on kuulata,
kuidas ta maailma mahlakamate
sõimusõnadega neab viina, tõotab
end parandada ja kahetseb. Usu
mehed vanasti ka kahetsesid, kuid
selleks, et jumalalt midagi välja
pigistada. Aga vene inimesel tuleb
kõik iseenesest. Kui on viinakese
võtmine, siis ta ei hooli naisest,
lapsest, sündsustundest ega maisest
varast. Ta lihtsalt peab laulma,
nutma, taldrikuid puruks peksma
ja kisklema. Täisvereline olend, oi
matuška ... Et viinakese pärast
mõni töö tegemata jääb või nädalpäevi „haige* ollakse — mis sellest. Venemaa on suur ja lai.
Rikas maa. Kes ei usu seda? Kurat
võtku! Kui venelane ennast sellel
maal toita suudab nii vähese liigutamise juures, siis peab see maa
rikas olema. Sa ütled, et seal
korda pole. Ukrainas mädanevad
arbuusid ja Vologdas segatakse
kuusekoort leivajahu sekka. Mis
sellest! Meie rahval lihtsalt pole
seda igavat ja vastikut korrajoont.
Vene inimene on esimene ja viimane maailmas, kes ise oma rahvale antud ajalooraamatus kirjutas:
Venemaa on suur ja lai, kuid kord
puudus ja siis rahvas kutsus
vikingi — vürsti Ruriku end valitsema. Sülgame selle kõige peale.
Oleme siiski sitkem tõug maailmas.
Küll meid puuakse ja lastakse,
uputatakse ja näljutatakse. Aga
näe — vene inimene elab.
Guljanjel aga Igor Bõk lõi kanda
vastu maad, väristas juukseid, pildus pilke ja jõi. Ta oli omasuguste
seas veel üsna algaja — politseile
vastuhakkamise eest ainult kaks
kuud arestis istunud. Ta vennal
Pjotril oli pussitamise eest kahe
aastane vanglakaristus seljataga,
Sergei oli politsei poolt tagaotsitav
— sajakroonine spioon, Ivan sõi
praegu süütamise eest kroonuleiba
ja Kirill põgenes möödunud suvel
traataia taha seltsimeeste juurde.
Igori sõprade minevik oli umbes
samasugune.
Kui keegi võõras lähenes järve
kallasmaale või koguni auto ilmus
külateele, siis nihutasid nad end
võrgukodade, saunade ning rehtede
varju. Kui neile seletati, et aiamaade saaki võiks kunstväetise
abil kolmekordistada, ja konsulent
käis uusi kalapüügi-võtteid selgitamas, siia vanemad mehed lõid
risti ette, ohkasid ning ei uskunud.
Ja lugemiseks jäetud raamatud
pöörati nädala jooksul «vilkadeks".
Nõnda nagu vanad ees põlgas
ka Igor Bõk uuendusi ning politseid. Ainult paha tuli mundrimehest. Tõid laadalt omanikuta
jäänud jalgratta — politsei tuli
otsima; peksid naabrimeest või
sõimasid piirivalvet — politsei
segas vahele; sokutas plika väetikese ojja — politsei jälle kohal.
Tülid, kaklused, viinavõtmised ja
alatised sekeldused politseiga —
see oli Igor Bõki kogu elu. Rõõmust ilkus kogu küla vaid siis,
kui Mišal või Dimitril õnnestus
oma hütti tule vastu kindlustada
ja see nädal aega hiljem maha
põles.
Nõnda Igor Bõk ning teised
surakad kõndisid küla vahel, pikad
punased särgid lohakalt üle pükste
ning laulsid traataia tagant õpetud
värssi:
"Kõndis kaldal Katjakene kaunis,
saatis pilgu üle kauge vee ...“
Igal varakevadel olid petserlaste
artellid läinud sisemaale turbatööle,
kraave kaevama või müüri laduma.
Tänavu leidus aga minejaid üsna vähe. Külas käisid sosistajad ringi.
Mehed kuulatasid hinge pidades,
kui kõõrdivahtiv potisetu Mikk
Vösoberk seletas: .Seltsimehed —
uus aeg tuleb. Suurte talude ja
linnarikaste varandused jagatakse
külakehvikute vahel."
Mikk Võsobergil oli rannakülades isevärki lugupidamine. Tema
ees liikus kuuldus, et ta olla ühest
röövmõrvast osavõtu tõttu oma
noorepõlve vanglas veetnud. Näppamine ja pussitamisel tapmine
olid surakaile mõistetavad, kuid
organiseeritud röövlijõugus kaasategutsemine tundus neile niisama
vänge kui lahjendamata eetri joomine.
Mikk Vösoberk liikus varakevadest alates väsimatult Pihkva järve
ääremail. Kaubavankril vedeles tal
ölesasis vaid mõni üksik pott ning
katkine kauss.
"Mul ainult proovid", ütles ta
naistele silma pilgutades. "Oodake.
Varsti läheb piir lahti ja siis tuleb
Venemaalt lillelisi kõva vaabaga
potte ja alumiiniumnöusid savipottidest odavama hinnaga."
Naised uskusid.
Külas tekkis Mikk Võsobergi
juttudest koguni tülisid. Niivõrt
teravaid riidusid, et Igor Bõki õde
peksis naabrinaise läbi, kuna see
oli nõudnud tuleval ühiskaupluse
vara jagamisel oma lastelegi uhkeid kretongkleite.
Mehed ootasid kannatlikult, sest
kohalik preester ütles end kommunistliku Venemaa asju mitte tundvat ja politseist ei sobinud selgitust küsida.
Päevalilled õitsesid, kui maanteel tõusid tihedad tolmupilved üle
piiri marssivate punaarmee kolonnidest. Need tulid lõpetama Baltimere rannikul seda tööd, mida oli
alanud Jaroslav, tule ning mõõgaga
edendanud Joann Julm ja kantsiku
abil süvendanud Peeter Suur.
Terve küla kogunes maantee
äärde. Mitu päeva seisti, vaadati
ning imestati;
Küll on ikka väge! Oi sa Jeesus
Maarja, kus on ikka väge. Ei seda
suuda ükski riik maailmas ära võita," seletas Igor Bõk teeäärses talus, kus ta mõned aastad tagasi oli
sulasena teeninud. Peremees ei
kostnud aga silpigi ja koguni jättis
Igori tervituseks pakutud käe vastu
võtmata.
Tüki aega seisid nad sõnatult,
siis ütles peremees piibu popsutamise vahelt:
..Meestel nagu riided kehvavõitu."
..Natuke higistanud ja tolmused
ainult."
..Paistavad puuvillased kaltsud
olevat."
..Egas nad lollid pole, et kulutavad häid mundreid. Villased püksid neil kotis."
Kuid Tõnis Teispere — rajooni
agronoom ja talunik — nõelas veel
korraks:
„Osa mehi on ju palja jalu."
Igor Bõk oli seni vastanud nõnda, nagu Mikk Vösoberk külas
õpetanud. Seekord jäi ta vastuse
võlgu.
„Eks me räägi sellest veel," pomises ta lahkumisel.
„Räägime, räägime, kui heinale
tuled."
«Kuradi hallparun," praalis Igor
kodus. «Tema irvitab meie armee
üle. Pidin talle ütlema suu sisse,
et homme on su hobused minu.
Jätsin. Las sureb lollina."
Külale oli punaarmee sissemarsist juttu mitmeks nädalaks. Igor
Bõk oli siin agaramaid.
«Ajasin kindraligagi juttu," seletas ta. «Küll oli mehel tärne küljes."
Küsis teine, et kuidas elu läheb.
Ütlesin: väga viletsasti. Talvel
sööme kasse ja koeri. Tööd ei
anta."
«Mis sa nüüd..." tõstsid mehed
pead.
„Nii peab rääkima."
«Mis ta kostis?"
«Vahtis mind tüki aega ja ütles
siis, et olen päris priske poiss.
Vaatas siis meeste rattaid ja hakkas naerma. Seltsimehed, teil igaühel jalgratas ja villane ülikond.
Kulakud olete."
„Ah, ütles nii?" imestasid mehed.
«Nii ta ütles"
«Naija tegi."
Kõik see sündinu oli neile nagu
suur Lihavõtteprasnik. Mehed kogunesid küla taha liivikule, vahtisid
hallile veele ja mõlgutasid päevade
viisi mõtteid.
Ja Igor Bõk’ki mõtles: kui mul
oleks Tõnis Teispere hobused,
siis alles seaks elu sisse. Üksainus
väike okas vaid tumestas Igori hinges selget juuniõhtut. Naist oli vaja
võtta. Naise ta oleks võtnudki, juhtus aga nii, et ta Veeruška sai teise
poisiga lapse.
Keegi tõi viina. Tuul puhus idast.
Surakad aga laulsid:
„Suur ja lai on maa, mis on ma kodu —
rikas loodusvaradest ta pind.
Sellist maad maailmas teist ei leidu,
kus nii vabalt hingata võib rind.*
"Võrumaa Teataja*, laupäeval,14. augustil 1943. Lhk. 2
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar