neljapäev, 24. märts 2016

Palmipuudepüha jutlus

Js 50,4-10; Issand Jumal on mulle andnud õpetatud keele, et ma oskaksin vastata väsinule, virgutada teda sõnaga. Ta äratab igal hommikul, ta äratab mu kõrva, et ma kuuleksin õpilaste kombel. Issand Jumal avas mu kõrva ja ma ei ole vastu pannud, ma ei ole taganenud.  Ma andsin oma selja peksjaile ja põsed neile, kes katkusid karvu, ma ei peitnud oma palet teotuse ja sülje eest. Issand Jumal aitab mind: seepärast ma ei jäänud häbisse, seepärast ma muutsin oma näo otsekui ränikiviks, sest ma teadsin, et ma ei jää häbisse, et mu õigusemõistja on ligidal.
Kes tahab minuga riielda? Astugem üheskoos ette! Kes on mu vastane? Tulgu ta mu juurde!  Vaata, Issand Jumal aitab mind! Kes võib mind süüdi mõista? Vaata, nad kõik kuluvad nagu rüü, koi sööb nad. Kes teist kardab Issandat, see kuulgu tema sulase häält; kes käib pimeduses ja kel puudub valgusekuma, see lootku Issanda nime peale ja toetugu oma Jumalale.


Jesaja ülesanne ei ole kerge ega tänuväärne. Pagenduses on Iisraeli rahvas Jumalast võõrdunud. Inimes südames on koha leidnud ebajumalad. Mure igapäevase leiva pärast on kõrvale tõrjunud vaimse elu. Segaabielud ja võõraste rahvaste kultuuride mõju on uuristanud Iisraeli rahva iseteadvust ja usku Jumalasse. Sellises olukorras saab prohvet Jesaja ülesande kuulutada Jumala armu rahvale, kes on tema vastu eksinud. Rahvas tuleb argisest lahti raputada, et ta vaataks kaugemale, vaataks Jumala poole.
Jesaja on Jumala õpilane. Olla õpilane on hoopis midagi muud kui olla õpetlane. Prohvet Jesaja ütleb: Issand Jumal on mulle andnud õpetatud keele, et ma oskaksin vastata väsinule, virgutada teda sõnaga. Ta äratab igal hommikul, ta äratab mu kõrva, et ma kuuleksin õpilaste kombel. Vaimulik vilumus ei tulene meie tarkusest, vaid sellest, et me teeme Jumala tahte kohaselt. Mitmed Vana Testamendi jumalamehed on kogenud, et Jumala tahte täitmine viib neid konflikti inimestega ja seepärast kannatatakse.
Iisraeli lapsed nurisesid Moosese ja Aaroni vastu: „Oleksime ometi surnud Egiptusemaal või siin kõrbes! Oleksime ometi surnud! Miks Issand viib meid sellele maale, kus me langeme mõõga läbi ja meie naised ja lapsed jäävad saagiks? (4Ms 14.2j). Sama saatus tabab prohveteid Eelijat ja Jeremiat.
Ka Jesajat koheldi karmilt. Jumala tahte kuulutamine oma rahvale oli raske. Jesaja tülikad kõned puudutasid ju ebameeldivalt rahvast. Temast taheti lahti saada. Martin Luther kirjutab: Kui sind Kristuse pärast hukka mõistetakse, ära neetakse, sõimatakse, laimatakse, vaevatakse, saab “vana Aadam” tapetud. Ta peab õppima kannatlikkust, leebust, kiitust ja tänu ning kannatuses rõõmsaks jääma. See tähendab olla Püha Vaimu läbi pühitsetud uueks eluks Kristuses. Seeläbi õpitakse Jumalat uskuma, Teda usaldama, Tema peale lootma ja Teda armastama.
Samamoodi pahandasid Jeesuse kõned varisere ja kirjatundjaid. Jeesus osutas ju nende surnud usule. Paljude inimeste mõtted ja motiivid said avalikuks pärast seda kui Jeruusamemma tänavatel lainetas rahvahulk. Nad tulid Õlimäelt alla, läbi Kidroni oru ja Kuldvärava. Nende südames oli ainus soov, et saaks Jeesust näha. Jeesust, kes sõitis kuningana pidulikult eeslisälu seljas Jeruusalemma, ümbritsetud palmioksi kandvatest saatjatest. Rahvas laulis: „Hoosanna! Õnnistatud olgu, kes tuleb Issanda nimel, Iisraeli kuningas!”(Jh 12,13). Kui juubeldamine on alanud, juubeldatakse meelsasti kaasa. Vaimustuse säde sütitab kergelt. Siis on kerge laulda “Hosianna” ja “Õnnistatud olgu see kes tuleb Issanda nimel”, sest kõik laulavad nii... Mida võinuks Jeesus selle eduga kõike teha. - Jumala riigi rajada. Vaimustatud rahvahulgaga võõra võimu Jeruusalemmast minema kihutada. Edu oli ju nii haaratav. Mida teeb Jeesus? Jeesuse tee viib templisse. Preestrid ootasid templi õuel rahva kogunemist, et alustada rongkäiku altari ümber ja kanda palmioksi rahu sümbolina palverändurite tervituseks. Et tervitada ja vastu hõisata: Meie õnnistame teid Issanda kojast (L118,26).
Preestrid ei teadnud, et rahvahulk juubeldas ja laulis nende püha laulu Jeesusele. Jeesus lähenes templile. Kas ta oli õnnelik ja rõõmujoovastuses? Küllap tundis ta vanade prohvetite mõtteid. Ta teadis oma Isa tahet. Jeesus, teab selgesti, mida Jeruusalemma tulek endaga kaasa toob. Ta ei tule selleks, et lasta ennast kuningatroonile tõsta, ega ka selleks, et kasvõi hetkeks ennast tunda rahva lemmikuna, vaid: Ta alandas iseennast, saades kuulekaks surmani, pealegi ristisurmani ja täita oma Isa tahtmist.
Jeesuse pilk käis üle püha linna Jeruusalemma. Ta nutab püha linna pärast. „Kui ka sina sel päeval ära tunneksid, mis sinu rahuks on vaja! Ent nüüd on see sinu silmade eest peidus. Sest päevad tulevad sinu peale, mil su vaenlased teevad sinu ümber valli ja piiravad sind ja ahistavad sind igalt poolt ja lõhuvad su maani maha, ja su lapsed sinu sees, ega jäta kivi kivi peale, seepärast et sa ei ole ära tundnud oma soosinguaega.” (Lk 19,42-44). Rahvas aga on rõõmus Jeruusalemma pärast.  Imelik ja salapärane on see vastuolu. Palmipuudepüha on omamoodi sümbol. See juhatab sisse Kristuse kannatus- ehk suure nädala, mis omakorda on eeltingimuseks ülestõusmispühade rõõmsale kuulutusele. Ei ole võitu ilma kannatuse ja vaevata. Ei saa vältida vaeva saavutamaks suuremat.
Jeesus teab, et tema kannatused algavad ja usub, et Jumal oma tõotused täidab. Jeesuse lootus on, et Jumala püha tahtmise õnnistus kestab põlvest põlve nendele kes Teda kardavad. Kas suudame seda mõista ka tänavusel Palmipuudepühal? See mis teostus kord Jeruusalemmas, lootuse laul rahva seas ja Jeesuse hinges on olnud ja jääb kristlikule kogudusele palmipuudepüha lootuseks. Aamen

http://www.eestikirik.ee/ei-ole-voitu-ilma-kannatuse-ja-vaevata/

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar