neljapäev, 31. oktoober 2013

Rõuge vabadussõja mälestusmärk

Eile möödus 25. aastat Rõuge vabadussõja mälestusmärgi taasavamisest. Mait helistas teisipäeva õhtul, et temal on matus ja ehk saan mina tulla. Mul pidi olema Lõuna- Eesti haiglas samal kellaajal jumalateenistus. Mait arvas, et saan seda aega muuta.
Kui meelde tuletada, siis veidi varem oli leitud Vastseliina vabadussõja mälestussamba kuju haavatud Eesti sõdur. Kuju leiti 1988. aasta 8. juulil, kui Rõuge mehed oma mälestussamba otsinguil hoopis Vastseliina pronkskuju välja kaevasid. Vastseliina samba autor on skulptor Martin Saksa, kuid probleem oli selles, et Vastseliinasamba alus oli tollal Nõukogude mälestussamba sõduri all.
Vabadussõjas langenud 200 rõugelase mälestuseks püstitati 1926.aastal pastor Valter Viksi eestvedamisel Rõuge kiriku lähedale kunstnik Voldemar Melliku poolt modelleeritud mälestussammas. Samba esiküljel on kivisse raiutud tekst: "1918-1920. Au langenuile! Tänulik Rõuge kihelkond".
1945.a. õhkisid ausamba enamlased ja pronkssõdur ning selle aluskivid kaevati samba lähedale maasse. Kohalik kunstnik Aksel Ollmann kaevas pronksmehe öösel maa seest välja ning mattis oma talu õue. Suvel 1988.a kaevati see välja. 30. oktoobril 1988.a toimus ausamba taasavamine. Kuju restaureeris Ars Monumentaal.
Rõuge kooli tüdrukud tulid samba juurde laulma. Kaitseliit ja Rõuge vallavalitsus oli kohal ja mõned kohalikud ka. Vallavanem rääkiski vabadussõja monumendi saamisest ja ajaloost. Tüdrukud laulsid Eesti hümni, seda laulis rahvas kaasa ja veel kaks laulu. Viimane laul oli Martin Georg Emil Körberi laul Mu Isamaa armas. Laulsin selle laulu kaasa ja tüdrukud olid veidi üllatunud, et opetajal on sõnad peas, paljudel tüdrukutel oli tekst ees. See laul oli ka 1969. aasta laulupeo kavas. 
Mu isamaa armas, kus sündinud ma,
:,: sind armastan ma järjest ja kiidan lauluga! :,:
Ei seedrid, ei palmid ei kasva me maal;
:,: kuid siiski kenad männid ja kuused, kased ka. :,:
Ei hõbedat, kulda ei leidu me maal;
:,: kuid viljakandvat mulda on küllalt igal pool. :,:
Oh õitse veel kaua, mu isade maa!
:,: See maa, kus palju vahvust ja vaimuvara ka! :,:
Su hooleks end annan ja truuks sulle jään
:,: nii kaua, kui kord suren ja oma hauda lä’en! :,:



 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar